koffiemop op tafel

Website leeft door middel van de juiste functionaliteiten

Wanneer ik met een klant om tafel ga om over een nieuwe website te praten, merk ik soms wat terughoudenheid in het enthousiasme wanneer het gaat over het beheer van de website. Wat ik me ook goed kan voorstellen. Alles moet je leren. Ook het samenstellen en onderhouden van een website. Het ‘levend’ en ‘eigen’ maken van je website en wat je ermee wilt. Geef jezelf de tijd om hier aan te werken. Je blaast je website leven in door de juiste functionaliteiten toe te voegen.

Blijvend tijd besteden aan je website

Eerst ga ik sparren over het doel en de vormgeving van de website en daarna welke functies een website kan vervullen. Ook stel ik de vraag: “Hoeveel tijd ben je bereid te investeren in je website?” Want om een website goed te laten werken, zul je ook blijvend tijd moeten investeren. Een website in de lucht hebben op zich, levert namelijk niet zo veel op. De site dient ‘levend’ gehouden te worden en in contact met je bezoekers. Om je daarbij te ondersteunen kan een WordPress website allerlei functionaliteiten bevatten. Ik zal hieronder een aantal beschrijven, zodat je weet waarover je kunt nadenken.

Onderdelen van de website

Mogelijk is het een idee dat je een website leert bekijken als één geheel met pagina’s en artikelen. Er zijn pagina’s die (min of meer) ‘statische informatie’ bevatten en niet zo vaak veranderen. Dit zijn pagina’s zoals de contactpagina, waarschijnlijk ook (een groot deel van) je Home-pagina, de ‘About’ pagina, waarin je jezelf/je bedrijf voorstelt. En je hebt pagina’s die veranderende informatie bevatten of vaak aangevuld worden met nieuwe informatie, zoals een blog, product- of portfolio-pagina. Het is fijn bij het nadenken over en het samenstellen van je eigen website, dat je hier meer gevoel voor krijgt. Zie je website als een levend ‘boekwerk’ met pagina’s en artikelen.

bakken met gesorteerde PLs op markt

Beelden

Beelden kunnen een belangrijk onderdeel zijn van je website. Mensen lezen niet zo lang op een website. Je site moet in een paar secondes duidelijk zijn voor de bezoeker. En beelden helpen daarbij. Ze bepalen sfeer en vertellen snel een verhaal.
Beelden op een statische pagina zullen niet zo snel veranderen. Dit zijn vaak beelden die onderdeel zijn van je huisstijl. Daarnaast zijn er beelden van bijvoorbeeld je portfolio of producten die regelmatig vernieuwd of aangevuld worden. Een variëteit aan beeldwerk, gepresenteerd op een bepaalde manier. Bijvoorbeeld als een slide-show, waarbij je op de foto’s kunt inzoomen. Of een beeld-overzicht waarbij je een filter kan gebruiken om op onderwerp te groeperen. Foto’s die als link gebruikt worden om naar een case-studie o.i.d. te gaan.
Kijk vooral veel hoe anderen beelden gebruiken op hun site en wat je daar wel/niet mooi aan vindt.

Blog

Een blog is een prachtig middel om contact te maken met je (toekomstige) klanten. Als jij schrijft over je bedrijf, jezelf, of kennis deelt, zal Google dit zeker belonen en je een betere ranking geven. Schrijven hoeft niet ingewikkeld te zijn. Belangrijk is het dat je je eigen woorden gebruikt, zodat de lezer jou herkent. Je klant gaan met jouw in zee en daarom is het belangrijk dat hij jou herkent in je verhalen. Als je niet goed bent in schrijven, laat het even nakijken door iemand en gebruik altijd een spellingscontrole. Maar trek gerust de stoute schoenen aan en schrijf voor je blog.

Door regelmatig een nieuw blog te schrijven en deze via Social Media te vermelden, kom je weer even in het gezichtsveld van je publiek en mogelijk helpt jouw product of kennis hen weer verder. Hierdoor trek je vanuit Social Media lezers naar je website en waarschijnlijk ook klanten. Ik weet uit ervaring dat een blog schrijven niet iets is wat je ‘zomaar even doet’. Maar wanneer je het regelmatig blijft doen – er de tijd voor neemt – zal je merken dat het leuker wordt. 

Je kan lezers laten reageren op je blog. Het heeft veel voordelen dit toe te staan, zeker. Met reacties heb je direct een 1 op 1 contact met je lezers. Het geheel gaat dan veel meer leven. Een blog is daarom een super goede functionaliteit. Maar het werkt alleen wanneer je daar actief mee bezig bent en blijft. Anders kan je reacties op je blog beter niet toestaan. Er is niets vervelender om iemand die de moeite genomen neemt te reageren op jouw verhaal – of een vraag heeft gesteld – lang te laten wachten op een reactie. Dat werkt averechts. Denk hier dus goed over na.

handen die op een laptop typen

Portfolio en andere product pagina’s

Als je je bezoeker je producten/werkzaamheden wilt tonen, dan is een portfolio een goede manier om dit te doen. Je portfolio kan een beeldengalerij zijn, waarbij ieder beeld linkt naar een eigen pagina met informatie. Het kan die informatie ook via een pop-up zichtbaar maken, of alleen een linkje bevatten. Veel is mogelijk. Door het toevoegen van deze functionaliteit komt je website al veel meer tot leven. Iedere keer wanneer jij je portfolio aanvult en dit bijvoorbeeld deelt in de social media.
Om een producten pagina te hebben hoeft niet perse te betekenen dat het een webshop is. Daarmee kan je ook je publiek alleen tonen wat je producten zijn. Maar denk ook aan succesverhalen of case-studies. Ook hier kan je ervoor kiezen om categorie-filters toe te passen.

Contactformulieren

Als je van plan bent om nieuwsbrieven te schrijven, is het een goed idee een contactformulier op je website te plaatsen. Met de huidige wetgeving ben je o.a. verplicht een akkoord voor inschrijving van je nieuwsbrief-lezers vast te leggen. En via een contactformulier kunnen ze deze toestemming aan je geven en jij die toestemming vastleggen. Mailchimp is een van de  bekendste, maar er zijn zeker meerder goede websites en zeker ook goedkopere. MailerLite is een heel goed en soms goedkoper alternatief. Als je je hierin al wilt verdiepen, kan je op internet al veel informatie vinden.

Hulp d.m.v. Google Analytics

Wil je weten hoe vaak en door wie of waar je website bekeken wordt, welke pagina’s en hoe lang? Dan is natuurlijk Google Analytics een goede keus om te gebruiken. Maar wees alert, het gebruik hiervan verplicht je een vermelding te maken over de cookies die je gebruikt en voor het plaatsen van die cookies toestemming van de bezoeker te vragen. Dit heeft te maken met de AVG wetgeving. Een cookie is namelijk een klein tekstbestand met informatie die bewaard wordt op de computer van je bezoeker. Hier heb ik een duidelijk uitleg gevonden waarin je kan lezen hoe ze werken.

Er is ook een manier om je Google Analytics privacy vriendelijk in te stellen. Je krijgt dan minder specifieke informatie, maar waarschijnlijk is dit genoeg voor jou om het bezoek aan je website te analyseren en zit je veilig betreft de privacy wetgeving. Er zijn meerdere goede blogs die beschrijven hoe je Google Analytics daarvoor moet stellen.

En hier heb ik meer informatie gevonden over wat je wel en niet mag met cookies.

Nog meer…

Er zijn natuurlijk meer functionaliteiten die voor jouw website van belang kunnen zijn. Maar de bovengenoemde zijn zo’n beetje de basis functionaliteiten waarmee je kan starten om je website levend te houden wanneer je een nieuwe website laat maken / zelf maakt.

Natuurlijk wil ik je daarbij ondersteunen. Met een telefonisch gesprek, een kopje koffie of een wandeling kunnen we eens kijken waarmee ik je van dienst zou kunnen zijn en of het tussen ons klikt. Want ook dat laatste is belangrijk. Een website maken is een complexe taak, waarbij een goede samenwerking tussen jou en mij belangrijk is.

Wil je een vrijblijvend eerste afspraak maken, laat het me weten.

Foto’s: Unsplash – in volgorde van plaatsing Danielle MacInnes / Pascal Brokmeier / Glenn Carstens-Peters