Website laten maken? Begin met een vrijblijvend gesprek!

Als ZZP’er ben je natuurlijk op zoek naar nieuwe opdrachten. Zeker ook leuke opdrachten. Laatst zag ik een heel leuke (inschrijf)opdracht voor het maken van een website voor een modeontwerpster. Op deze manier een opdracht proberen te krijgen – via inschrijving – heb ik vaker gedaan, en daar ook echt een paar leuke opdrachten uitgehaald, zelfs een vaste klant. Dus altijd het proberen waard.

Mijn specialiteit

Superleuk om te doen natuurlijk! Bij deze opdracht is de vormgeving van de website van groot belang. De eigenheid en sfeer van de ontwerpster moet goed worden weergeven. Je moet als website-vormgeefster dus goed in de huid van de opdrachtgeefster kruipen om te kunnen maken wat zij wenst. Bovendien is dit een beginnend bedrijf. Dus mogelijk is het nog niet duidelijk wat de website wel en niet moet bevatten, of is de kennis aanwezig wat hier allemaal bij komt kijken. Misschien zelfs nog geen huisstijl…
Dat is wel één van mijn specialiteiten: de opdrachtgever inspireren en begeleiden, zodat de juiste vorm, sfeer en inhoud in het product wordt neergezet. Samenwerken aan een project en uitleg geven wat van belang is. Niet mijn idee is belangrijk, maar het idee van de opdrachtgever. Mijn werk is in eerste instantie kennis delen en begeleiden naar een goede indeling van de site. Daarna komt pas het echte ’bouwen’ van de site.

Goed idee dus om een voorstel te maken, dacht ik zo.

Helaas … verder stond er eigenlijk niets in de aanvraag. Dan wordt het wel heel erg lastig om een passend voorstel te maken. Als webdesigners hebben we iets meer informatie nodig dan: “Ik wil graag een website” om te weten hoeveel tijd het gaat kosten. En daarom schrijf ik deze post!

Neem touwtjes in eigen handen

Het is ook als opdrachtgever/geefster belangrijk dat je je voorbereid en richtlijnen aangeeft waarbinnen je opdracht dient te vallen, zodat je zelf de touwtjes in handen houdt. Bij een website is van belang of je bijvoorbeeld 1 pagina wilt met daarin allen beelden en informatie over je bedrijf, of misschien denk je aan een webshop? Wil je een blog of portfolio in je website.

De allereerste richtlijn zou antwoord moeten geven op de vraag:

Wat is het doel van je website?

Daarna komen de antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat wordt de sfeer / vormgeving van de website?
  • Hoe wil je conversie genereren?
  • Hoe wordt de verkoop van de producten / diensten aangeboden?
  • Wie levert content aan?
  • Worden er professionele (SEO) teksten geschreven?
  • Worden er professionele foto’s/video’s gemaakt, of worden stockfoto’s gebruikt?
  • Wat is de deadline?
  • Wie gaat je site hosten?
  • Ga je met Google Analystics werken?
  • Welke Social Media kanalen gebruik je?
  • Vind je het goed om met een (goed) WP-thema te werken? Of wil je een geheel nieuw geprogrammeerde website?
  • Wie gaat onderhoud plegen?

Dit zijn allerhande vragen die van belang zijn voor degene die de website gaan ontwerpen/maken. En er zijn nog veel meer zaken die duidelijk moeten zijn, voordat je ook maar een redelijke offerte kan verwachten.

Een offerte aanvragen via een inschrijving lijkt misschien heel erg handig om een richtlijn te krijgen wat de kosten zijn voor het maken van een website. Maar eigenlijk krijg je daarop geen antwoord, omdat men niet weet wat jouw wensen zijn. En iemand die een heel lage prijs geeft, heeft mogelijk iets heel anders in zijn aanbieding dan jij wenst.

Ga in gesprek

Als je nog heel onervaren bent, ga dat gewoon eerst eens in gesprek met een websitebouwer / vormgever. Na een goed gesprek heb je zeker al een beter inzicht in wat je wilt en wat je niet wilt. Dan komt het aan op je budget natuurlijk. Het is zeker ook mogelijk om klein te starten met een website en deze later uit te breiden. En je hoeft echt niet bang te zijn voor een WordPress website met een (goed) thema als basis. Als je vanaf het begin je visie duidelijk hebt voor je site, dan hoeft dat geen probleem te zijn. En hoef je niet na 2 jaar helemaal opnieuw te beginnen.

Vraag dus gewoon om een gesprek. Dat is niet gek. En je kunt beter daarin investeren, dan achteraf erachter komen dat je website niet datgene is wat je voor ogen had. Of dat je in onmogelijk hoge kosten terecht gekomen bent.