Een brochure maken. Van idee tot drukwerk: zo doe je dat

Een brochure maken lijkt eenvoudig. Beelden, teksten, koppen…
Maar om tot een mooi en duidelijk eindproduct te komen zijn heel wat uurtjes werk verzet. Als dit proces voor alle betrokkenen duidelijk is, wordt de samenwerking beter en dat geeft weer een beter eindresultaat. In dit blog leg ik je uit hoe dit proces is opgebouwd en wat je kan verwachten.

Oriënterende fase en onderdelen verzamelen.

Voordat een vormgever aan het werk kan gaan dient het doel van de brochure duidelijk te zijn.

  • Wie is de doelgroep?
  • Wat heeft de lezer aan de aangeboden inhoud/diensten/producten?

Om te weten wat de opdrachtgever als eindresultaat wil zien, zal de vormgever tijdens een gesprek “in het hoofd van de opdrachtgever moeten kijken”. Wat vindt de opdrachtgever wel en niet mooi? De boodschap van de brochure moet duidelijk zijn – of worden.
Dit is een belangrijke eerste taak van een vormgever: in een gesprek naar boven te halen wat de uitstraling en de boodschap van de brochure wordt. De vormgever is hierin het verlengde van de opdrachtgever en verbindt de opdrachtgevers’ wensen met de kennis en vaardigheden van het grafische vak.

foto van man achter computer met mobiel in hand

Teksten zijn uiteraard zeer belangrijk. Goed geschreven – niet te lange – teksten, die de boodschap helder overbrengen.

Het beeldmateriaal is heel bepalend voor het ontwerp. Welke beelden ondersteunen de boodschap? Hoe worden beelden gebruikt? Worden er stockfoto’s gebruikt of dient een fotograaf te worden ingeschakeld? Ook hierin kan de vormgever uitstekend de helpende hand bieden. Beelden van het internet afhalen is hierbij soms ook een mogelijkheid. Vaak wordt dan gevraagd de maker vermeld in je publicatie. Zo’n site is bijvoorbeeld Unsplash.

Is er een huisstijl? Zijn kleurgebruik, lettertypes, vormgeving al vastgelegd? Zo ja, dan liggen er een duidelijke richtlijnen hiervoor. Zo niet, dan is het belangrijk voor dit project deze zaken vast te leggen.

Het ontwerpproces

Nadat bovenstaande onderdelen zijn besproken en vastgelegd (of in ieder geval een groot aantal zaken hiervan duidelijk zijn), start de ontwerpfase.

Dit is de leuke tijd van:

foto van schetsende hand
  • Brainstormen
  • Inspiratie opdoen
  • Schetsen
  • Voorbeelden maken op de computer
  • Evt. kleuren en gebruik van lettertypes bepalen
  • Overleg plegen met alle betrokken partijen
  • Verschillende voorstellen maken

In overleg worden er één of meerdere opties uitgewerkt tot een model en aan de opdrachtgever getoond. De opdrachtgever kiest hieruit het ontwerp dat uitgewerkt gaat worden tot de definitieve brochure.

Definitief maken van ontwerp

In deze fase wordt de brochure ‘geboren’. Beelden zijn ondertussen gemaakt/verzameld, teksten geschreven en gecorrigeerd en dit alles wordt ingevoegd en door de vormgever tot één geheel gemaakt.

Nadat alle elementen zijn samengebracht in het ontwerp, zijn er vaak nog 1 of 2 correctierondes waarbij teksten en vormgeving tot in detail nagekeken en gecorrigeerd wordt. De opdrachtgever geeft het definitieve akkoord op het ontwerp.

Ondertussen is er ook bepaald hoe het drukwerk eruit gaat zien. Welke papiersoort gebruikt gaat worden, hoe de afwerking van de brochure zal zijn enz.

foto van stapeltje brochures

Druk-klaar maken van het ontwerp

Om een brochure te kunnen drukken, dient de vormgever het digitale bestand drukwerk-geschikt te maken. Beelden en kleuren naar CMYK-kleuromgeving om te zetten en een (certified) PDF te maken.

In principe is de taak van de vormgever hier gedaan. Hij levert het drukwerk bestand aan de opdrachtgever en deze handelt het drukken zelf.
Indien de vormgever ook het drukwerk-proces begeleidt kunnen offertes worden opgevraagd en een evt. drukproef aangevraagd. De opdrachtgever geeft zijn/haar akkoord hierop en dan is het wachten op het eindresultaat.

Zo gaat het proces van idee naar een gedrukte brochure. Een goede samenwerking en duidelijke communicatie is hierin van groot belang, zoals duidelijk mag zijn. Afhankelijk van de dikte van de brochure en de informatie die er in komt duurt dit proces toch wel enkele weken.

Foto’s van Unsplash:
William Iven
Erik Mclean